Is de cloud een bedreiging voor outsourcing of juist niet?

Veel bedrijven zijn gaan outsourcen vanwege de besparing op de kosten. Met de komst van cloud computing lijkt het interessant om het werk toch weer inhouse te doen. Of is het dankzij cloud computing veel makkelijker om uit te besteden en beter de regie over de outsourcing te behouden?

Weergaven: 108

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik denk dat cloud computing een nieuwe vorm van outsourcing is waarbij de service providers een compleet nieuw business model implementeren.

De regievoering over de cloud services zal zeker in de periode waarbij de legacy horizontale sourcing contracten naast vertikale cloud services staan de nodige uitdagingen bieden. Ik verwacht dat een duidelijke architectuur hier een absolute must have is om de complexiteit gedurende deze periode goed te kunnen managen.

Ik denk aanvankelijk net zo min als het vrijer beschikbaar worden van servers dat is geweest. In essentie is de cloud nog een standaardprodukt, dat maar in een deel van de behoefte voorziet, terwijl outsourcing in veel grotere mate maatwerk is. Uiteindelijk wordt wel steeds meer gestandaardiseerd, waardoor je als leverancier moet bedenken, of je kracht enkel in de efficiency zit, of dat je steeds meer diensten (nl nog niet gestandaardiseerde diensten) gaat aanbieden....

zie ook: http://www.everestgrp.com/2011-05-clouds-impact-on-the-cio-gaining-...

Antwoorden op discussie

RSS